Jobba hemma eller på kontoret? 5 tips till dig som ledare

”Nu som pandemin är på väg över kan vi äntligen gå tillbaka till vardagen”, är något man ofta hör. Ingen har väl någonsin velat gå tillbaka i utvecklingen.

Om pandemin hade någon positiv effekt var det väl ändå att många företag släppte taget om de fyrkantiga ramarna med kontorstid kl. 8-17. Det mänskliga mötet kan dock ha sina fördelar, och många väljer ändå att arbeta på kontoret. I alla fall ibland. Här kommer 5 tips till ledare om hur man kan skapa ett lyckat arbetssätt på kontoret.

Flexibilitet

Ny forskning om hemarbete, gjord at Netigate, visar att majoriteten av svenskarna önskar flexibilitet mellan hemarbete och att arbeta på kontoret även efter pandemin1. Medarbetarnas behov ser olika ut beroende på livssituationen i sin helhet. Vissa har längtat efter att jobba på kontoret igen, medan andra undrar hur de kommer kunna lösa livspusslet när pendling och krav att sitta på kontoret börjar. Vårt tips: Titta på företagets förutsättningar och vad som är möjligt utifrån de uppgifter företaget behöver lösa. Prata sedan med medarbetarna och kom överens om individuella lösningar! Allas situationer ser olika ut och det kan även era lösningar göra.

Skapa ett värde för medarbetarna att vara på kontoret

Många företag värnar om kulturen och gemenskapen på arbetsplatsen och menar att det är betydelsefullt att man som kollegor träffas kontinuerligt. Vårt tips: Gör det värdefullt för medarbetarna att åka in till kontoret. Erbjud något de inte kan få hemma. Arrangera gemensamma luncher, workshops, erfarenhetsutbyte, etc. Listan kan göras mycket längre!

Ha gemensamma ”spelregler”

Många har vant sig vid lugn och ro och förmånen av att arbeta ostört på hemmakontoret. Eller också ett bakgrundsljud i form av skrikande barn.. Hur som helst kommer det underlätta för medarbetarna att arbeta efter eget behov om man har gemensamma spelregler. Kom överens om ”tysta zoner” och/eller tecken som visar att man inte vill bli störd, som t.ex. hörlurar på. Enligt Petri Kajonius från Lunds universitet som varit med att genomföra undersökningen från Netigate, kommer den traditionella 8 timmars arbetsdagen att suddas ut. Eftersom vi ofta är uppkopplade kommer vi kunna jobba mer projektbaserat när på dygnet som det passar oss2. Sätt spelregler även för detta så medarbetarna har ramar att förhålla sig till. Om jag får ett mejl av min kollega kl. 21.40, förväntas jag svara då? Om mina kollegors arbetstider ändras, hur ska jag förhålla mig till mina? Vårt tips: Prata om detta på arbetsplatsen så ni har rimliga förväntningar på varandra och på detta sätt förebygger stress.

Uppföljning

Säkerställ att du som ledare också följer upp de medarbetare som inte är på kontoret, åtminstone inte samtidigt som dig. Reflektera i slutet av veckan vilka du har inte har träffat och se till att köra en avstämning med respektive så du inte ”tappar” någon medarbetare. Vårt tips: Skaffa Howdo! Genom verktyget får medarbetarna en fråga, en gång i veckan. Du som ledare får varje måndag en rapport där du ser medarbetarnas svar på hur de har mått. Helt transparant för att göra det enkelt för dig som ledare att följa upp medarbetarna. Du kan dessutom dokumentera samtal och åtgärder i verktyget så det är ordning och reda!

Sätt en gemensam ”konstorsdag”

Flexibiliteten är troligtvis här för att stanna. Det finns många vinster för medarbetarna och organisationen att träffas med jämna mellanrum. Om inte medarbetarna kommer in varje dag, kom överens om en särskild veckodag där ni alla försöker prioritera att vara på plats på kontoret. Om ni inte har egna preferenser, får man föreslå (kon)TORSDAG?

Author: Julie Ottesen Aronowitsch