Steg 1 Medvetenhet

Steg 2 Det delade ansvaret

Steg 3 Arbeta förebyggande

SKAPA ETT BÄTTRE MÅENDE

Howdo hjälper er att lyfta frågan om mående på arbetsplatsen, vilket är det första steget för att skapa medvetenhet och att förebygga ohälsa.

Steg 1 Medvetenhet

Alla medarbetare får frågan ”Hur var din vecka?” en gång i veckan. De kan välja mellan tre svarsalternativ; röd, gul eller grön. I samband med att frågan kommer, får medarbetaren en påminnelse om att en stund för att ta perspektiv och reflektera över hur veckan har varit och hur de har mått. Frågan belyser det totala måendet och tar på så sätt hänsyn till individen som helhet. Detta menar vi är särskilt viktigt då vi vet att det oftast inte bara är en faktor som gör att människor drabbas av stress eller ohälsa, utan det beror ofta på flera faktorer. Frågan leder till medvetenhet om den egna hälsan.

Steg 2 Det delade ansvaret

Måndag morgon får ledarna en rapport som visar medarbetarnas mående för föregående vecka. I rapportens syns svarsfrekvens och antal medarbetare som svarat respektive färg. Man kan även gå in på varje medarbetare för att följa deras mående över tid. En viktig del av Howdo är att svaren är transparenta. Det är en förutsättning för att ledare ska kunna agera snabbt när någon i arbetsgruppen signalerat att de inte mår bra. I rapporten kommer medarbetare upp med namn om denna har svarat gult tre veckor i rad eller rött en gång. Boka ett möte med medarbetaren för att få mer information om vad det handlar om (nuläge) samt komma överens om åtgärder. Dessa samtal kan dokumenteras direkt i verktyget så att det blir enkelt att följa upp och att allt finns på ett och samma ställe. Ordning och reda! Howdo bidrar till det delade ansvaret på arbetsplatsen. Det är bara jag som kan veta hur jag mår. Det behöver däremot inte betyda att jag är ensam i frågan. Eftersom Howdo ställer frågan om mående till respektive medarbetare är det lättare att ta första steget och berätta om något inte står rätt till och få hjälp i tid.

Steg 3 Arbeta förebyggande

Verktyget öppnar upp för ett hav av möjligheter för att synliggöra måendet och arbeta förebyggande kring hälsa! Många företag visar kartan för hela organisationens mående på månadsbasis. Dessa ledare vittnar om att organisationskartan öppnar upp för bra diskussioner, en öppenhet samt ett delat ansvar. Det finns möjlighet att gå på djupet och komma åt frågor som kan vara svåra, men viktiga, att diskutera kollegialt. Vad har gjort att jag mått bra? Vad är jag särskilt nöjd med? Hur ser kommande veckor ut? Vad är viktigt för att jag ska må bra? Studerar man individen, gruppen eller organisationens mående över en längre tid kan man upptäcka intressanta mönster och trender. Som ledare kan man då få hjälp att ligga ett steg före och rikta insatser i perioder då det tenderar att vara jobbigare. Allt för att synliggöra måendet och agera därefter!

button
För ledare
  1. Även om jag som ledare vill prata direkt med mina medarbetare kan det kännas skönt att ha något systematiskt som jag inte kan missa mellan möten, rapporter och dagishämtningar. Mina medarbetare kanske finns på olika geografiska platser och det kan göra det ännu svårare att känna av mående. Howdo är en bra grund.
  2. Tänk att få höra att någon inte mår bra men inte veta vem i gruppen det är. Det påverkar både personen i fråga men också mig som ledare. I Howdo är alla svar transparenta för att ni tillsammans ska skapa ett bättre mående på arbetsplatsen.
  3. Jag vet att jag har ett ansvar som ledare att systematiskt checka av mående och dokumentera insatser- Howdo hjälper mig.
För medarbetare
  1. Jag känner mig inte topp men jag känner mig inte bekväm att själv boka ett möte- med Howdo kan jag signalera utan trösklar.
  2. Howdo ger mig ett andrum att reflektera och tänka över hela mitt mående. Skifta fokus och lära mig mer om vad som gör att jag mår bra och vad som gör att jag mår mindre bra.
  3. Jag kan ta med mig frågan och färgerna in på fikarasten med kollegor. Det är kanske lättare att säga att jag har en gul vecka än ”jag mår dåligt”.